Ads 468x60px

Tuesday, May 15, 2012

A moment to remember - Part 2

Lama btul nk smbung cerita mengenai kelahiran Amani kan...da basi da cte..huhu.

Ptg 7 Mac tu aku discharge, PIL yg amik coz en.suami ada meeting kt Pasir Gudang. So aku stay kt umah PIL dan kbtln mlm tu nk celebrate besday adik ipar aku. After mkn2 n potong kek...aku n en.suami blk umah. MIL suh stay...tp aku mmg nk sgt blk umah...rindu da kt katil kt umah tu...huhu.

Mlm tu seronok ar dpt tdo kt katil sndr..haha. Tp stat kul 4 pg camtu rs sakit yg aku rs makin kuat. Aku cek selang sakit tu lebih kurg 15-20 minit skali. Aku wat x lyn je...try gak nk tdo. Tp x lena ar. Pg tu ble en.suami nk g keje...aku rs cam nk buang air besar. Mama penah pesan kalo da dkt2 waktu bersalin...kalo nk buang air besar tu suh en.suami tnggu dpn toilet. Bknnye ape...takut nk bersalin. Coz mama cte kwn die penah terbesalin dlm toilet..huhu. Aku pun suh en.suami tnggu dpn toilet...tp nsb baik x de pe2 yg berlaku. Then aku ngadu ar kt en.suami rs sakit da makin kerap...dlm 15 minit skali. En.suami suh aku g umah mak die...mana tau if ada pe2 ada org nk jge...coz en.suami takut x dpt blk cpt if aku da sakit nk bersalin. Disbbkn en.suami da lmbt nk g keje...die mntk tlg adik die amik aku.

Sementara nk tnggu adik ipar dtg amik...aku sempt g nk tido (haha...x sedar diri tu da sakit nk bersalin...selamba je nk tdo). Mandi pun blum lg..mls tul rs. Masa tu rs sakit cam lg kerap. Lbh kurng 5-10 minit skali. Ble SIL dtg...die yg tarik aku bgn...suh siap2 g umah MIL. Die tarik bkn sbb aku sakit x larat nk bgn ke ape...aku yg rs mls nk bgn...rs nk baring je...haha (ade ke patut). 

Dlm kete aku rs sakit selang 3 minit skali. Tp mls lg nk ckp kt SIL. Smpi je umah MIL aku trus mandi. Ingtkn pas mandi nk sambung baring. Tp makin sakit plak rs. Last2 aku ngadu kt MIL n die suh g hosp. B4 g hosp aku pulun mkn bihun n telur grg. Konon nk dptkn tenaga masa nk meneran nnt...haha. Bknnye lalu sgt nk mkn pun time tu...paksa diri je.

Smpi je kt hosp trus g bilik saringan. Nurse cek contraction pakai mesin CTG but after that suh aku tnggu kt luar. Masa menunggu tu aku da x selesa nk duduk da. Rs sakit mmg makin kuat n kerap. Last2 MIL g kaunter ckp aku da sakit sgt then bru nurse suh masuk. Doc cek bukaan bru 3 cm. N baby da berak dlm perut. So doc paksa bukaan jd 4 cm...skt gle rs masa tu...huhu. Then masuk labour room. B4 masuk labour room dpt ar aku jumpe en.suami minta maaf sume. (Utk pengetahuan, HSA x benarkn husband masuk labour room coz ada kes husband tumbuk doc sbb wife die byk bleeding masa labour...mmg ar bangang kn? bersalin konfem ar byk darah...haih...die ingt ape??). Sebak tul masa jumpe en.suami smpi aku menangis...nape ntah...huhu. Nurse ckp lbh kurg 6 jam lg kot bru bersalin. Lemah smgt aku dgr...6 jam lg aku nk menanggung kesakitan tu...huhu.

Aku masuk labour room lbh kurg kul 12 tghr. Terpaksa ar aku menanggung kesakitan tu sorg2. Ape yg aku ingt aku mmg rs nk tdo je time tu...mcm x nk terima kenyataan yg aku ni da nk bersalin...mayb x nk rs neves kot...tp x dpt tdo coz rs sakit. Tiap kali cam nk terlena je rs sakit tu dtg. Sampi ar masa aku mmg rs nk meneran. Doc dtg cek bukaan da 8cm. Die kata jgn meneran dlu coz bukaan blum 10cm. Aku da x peduli ape da...sbb rs sakit sgt...n x de doc pun yg teman utk guide aku time tu. Ble aku da kerap sgt meneran bidan dtg. Die ckp kepala da nmpk so aku leh ready utk meneran.

First try kepala baby da kuar separuh...ptutnye aku sambung teran so that kepala baby leh kuar. Tp aku tarik nafas balik utk dptkn tenaga then bru teran blk. Bidan marah sbb ble aku tarik nafas kepala baby pun masuk blk. But dgn sekali teran tu kepala baby kuar...then sekali teran lg bdn baby pun kuar. Maka tepat jam 3.01 ptg lahirlah puteri sulungku...Wan Dzaira Amani. Alhamdulillah...itulah perkataan pertama yg kuar dr mulut aku pas melhrkn Amani. Masa tu rs cam x percaya je aku da melahirkan Amani. Semua pglmn2 bersalin yg aku bce sblm ni aku da lalui sendiri. Syukran Ya Allah...Kau permudahkn segalanya.

Itu je ar kot pglmn bersalinkn anak sulung aku ni. Skrg Amani da 2 bln...msh jauh lg perjlnn. Moga Amani membesar menjadi anak yg solehah...Amin.

4 comments:

  1. harap nanti dapat la rasa mcmmana sakit bersalin.huhuhuu

    ReplyDelete
  2. Insyaallah..2nd child?? Hehe..

    ReplyDelete
  3. Best kan Nid? :) Syukur sgt2 kita masih di beri rahmat dan kasih sayang ALLAH swt, utk rasai nikmat pregnant, nikmat bersalin dan insyaALLAH, nikmat mmbesarkannya. :) Akk pun nk share jugak entry pasal deliver ni, sbb akk pun masa "tgu hari" tu selalu google cr blog org baca pasal nk bersalin ni.

    ReplyDelete
  4. 2 ar..ble da rs sndr bru tau mcm mana sakitnye..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers
 
Blogger Templates