Ads 468x60px

Tuesday, November 19, 2013

Kisah menjaga Ammar yg demam

Sejak lepas pantang, ini kali pertama Ammar demam. Puncanya? Emm...ntah ar. Mungkin sbb cuaca yg tgh hujan skrg ni. Biasalah kan...budak nak membesar.

Badan Ammar start dedar hari Sabtu malam. Kbtln mlm tu En.Suami ada reunion dgn rakan sekolah die. Since condition Ammar ok n die pun ceria je mcm biasa..kitorg stick to the plan utk pegi juga reunion tu. X jauh pun...dekan Restoran Remaja Classic near Plaza Angsana. Aku juga masa tu rasa cam nk demam. Lama juga en.suami ber'reunion' sampai aku pun mmg rs da x larat sgt time tu. Yela...melayan Amani punya psl...Ammar kejap je die mengaruk pastu tido. Agaknye die pun da stat not feeling well mlm tu. Blk aku trus rest sbb x larat sgt.

Lebih kurng kul 4.30 pg, aku rs badan Ammar da panas sgt. Cek temp masa tu 38++ degree. Aku stat berjaga coz hidung Ammar mcm tersumbat n susah nak menyusu. Pgnye en..Suami cek suhu Ammar naik lagi kpd 39 degree. Trus kitorg siap2 mandi bwk Ammar g klinik. Amani je masa tu x mandi lg. Sian die x puas tido da kna kejut...huhu. Doc masukkan ubat thru bontot Ammar. Blk kitorg singgah bli sarapan n stay je kt umah utk pantau keadaan Ammar. Patutnya plan nk kuar ngn kawan En.Suami yg dtg dr Kuantan...nk bwk jln2 kat JPO. Tp terpaksa cancel plan disebabkan keadaan Ammar. Plan nak spend time ngn mak n babah pun terpaksa dibatalkan...huhu.

Sepanjang hari en.suami yg byk jaga Ammar. Aku masa tu still rs cam nk demam tp x demam2. Amani sgt behave x mintak menyusu pun. Minum susu botol je. Kalo x hujung mnggu ngempeng je ngn aku. Kdg2 berebut ngn adik die. Mayb die faham adik die tgh sakit. Dlm masa 6 jam lps doc masukkan ubat rasa mcm panas Ammar makin surut. But then after 6 hours, badan Ammar panas blk. En. suami jerlum kepala Ammar and cek temp few times. Still panas die maintain je 38++ degree. Huhu...risau plak kenapa suhu x turun2. Ari Isnin sepatutnya Ammar check up 4 bln kat klinik. So en.suami bgtau mntk Doc masukkan ubat bontot lg if Ammar demam lg esoknye.

 Sian kan tgk Ammar...huhu



Again mlmnye aku stay up jaga Ammar. X de ar stay up pun..kdg2 tertido jugak...huhu. But still panas Ammar still x turun2. En. suami plak kna kuar awal pg coz die nak kna masuk Singapore atas urusan keje. Sian Amani..kul 6 da kna ikut papa g umah Tok ibu...huhu. Aku plak cancel plan nk bwk Ammar g klinik pg tu coz takut Ammar merengek-rengek sbb x sihat. Maklum ar klinik kesihatan...queue skit punya lama...huhu. Baik aku dok umah stabilkan suhu Ammar dulu.

Around 7.30am Ammar bgn nak menyusu...itupun mlmnye bkn die tido sgt pun. Terjaga-jaga je. After menyusu Ammar tido. Aku plak bgn sempat ar breakfast (yes..of course with ESP. I need energy to take care of my son...), mandi, sapu n kemas umah sikit. Then aku prsn yg Ammar tido agak lama. Kul 11 bru ar die merengek-rengek bgn. Aku cek suhu die...alhamdulillah demam Ammar da kebah...his temp was 36.8 degree. Trus aku mandikan Ammar, rest jap then at 2pm kitorg ke klinik for check up.

At klinik nsb baik queue tak bape lama...but aku terasa badan Ammar mcm panas blk. Huhu...da stat risau da sbb takut suhu trus naik. Ammar pun da stat merengek skit2. After jumpe doc trus aku blk je (huhu...ingt nk singgah mana bli lunch. Nsb baik da alas perut dgn ESP...=p). Sampai umah terus nyusukan Ammar and let him rest. Alhamdulillah...demam Ammar terus kebah. Tp Ammar mmg balas dendam tido. Lama btul die tido...bgn just nyusu kejap then tido blk. Sampai aku kna pam ar susu coz x thn sakit. Yela kakak Amani pun takde nak tlg kosongkan..huhu.

Itulah saja kot cerita menjaga Ammar yg demam. Sekian, Terima Kasih =)

p/s: Baru blk jenguk Ammar at rumah pengasuh. Ammar tido je...x abs lagi die qada tido rupanya. Langsung x kisah dak2 yg lain buat bising...huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers
 
Blogger Templates